Інформація про роботу

Назва
Без назви
Розміри
18x24 cm
Credits
Дарунок Віктора Кочетова
Номер в каталозі
MIKB-01(nd)
Напис

На зворотній стороні: підпис “Вите кочетову, всегда говорящему, чтобы главное или красное не было в центре”

Про автора

Без назви

Борис Михайлов (1938 р.н., Харків) — ключова постать Харківської школи фото-графії, один з найбільш значущих майстрів сучасної фотографії. За освітою – інженер-електромеханік. Як згадує сам автор, “Мені завжди хотілося говорити про моє важливе в кожен даний проміжок часу. Якщо говорити про мої серії, то, напевно, в них є відчуття часу, відчуття історії, хоча б тому, що в них присутній соціальний портрет: тіло, одяг, жест – все це несе в собі ознаки часу. Мені довелось ‘досліджувати’ радянське життя в його останні 30 (з 70) років до повного розпаду радянської держави: можливо, це дійсно додає до історичного літопису рис та елементів, яких бракує. Історія живе в сукупності офіційної інформації та радянського андеграунду” [1].

В 1962, після завершення Харківського інституту комунального будівництва, їде на Ризький електромеханічний завод, пізніше переводиться на Харківський номерний завод N 201 (завод “Комунар”), на якому починає за власною ініціативою знімати фільм про завод. Для вивчення історії заводу працює в Державному архіві в Білих Стовпах, де знайомиться з кіно- та фотодокументацією дитячої трудової колонії ім. А. Макаренка, на місці якої був облаштований спочатку завод “ФЕД”, а згодом “Комунар”.

На початку 1960-х Михайлов вступає до кіноклубу при Обласному будинку художньої самодіяльності профспілок, де заняття веде режисер та журналіст Арон Канєвський. Саме він офіційно висвітлював скандальний судовий процес над групою харківських стиляг “Голубая лошадь”. Приватні розповіді про залаштунки цього процесу впливають на сприйняття радянської дійсності і лише підбурює до пошуку свободи самовираження в фотографії. Однією з форм такої свободи ставала суб’єктивність маніпуляції з самим зображенням, зокрема, метод накладання: “Після своїх перших знімків жінок я випадково дійшов іншого фотографічного методу — складання, накладання двох зображень. Я не наслідував нікому та не знав цього методу — я просто склав разом два негативи. Зазвичай, люди, які працюють у фотографії, з обережністю ставляться до своїх негативів. Я ж вийшов з іншого середовища і не так цим переймався, тож випадково зробив те, що було табу у професійних фотографів. Я перебирав негативи, складаючи їх разом. В результаті цієї випадковості вийшли комбінації, які для мене “працювали”, і я зрозумів, що натрапив на щось з цими накладаннями. <…> Метод накладань відбивати політичну ситуацію — співіснування двох реальностей. Так і тут, в одному кадрі співіснують дві речі. Дуалізм та співіснування.” [2]. У 2015 слайд-шоу серії Вчорашній бутерброд, акомпановане музикою Pink Floyd, було представлене на виставці Frize Masters в Лондоні як одна з важливих фотографічних методів винайдених в XX ст.

В середині 1960-х Михайлов приходить до фотоклубу при Обласному будинку художньої самодіяльності профспілок. Там він знайомиться з колом авторів, які на початку 1970-х створять групу “Время” (Юрій Рупін, Євгеній Павлов, Олег Мальований, Олександр Супрун, Олександр Сітніченко, Геннадій Тубалєв, Анатолій Макієнко).

У травні 1969 був звільнений з заводу по статті “за неблагонадійність” через знайдені у фотолабораторії знімки “ню”: “Вони звільнили мене з заводу, і я усвідомив, що говорити та робити — дуже різні речі. Можна було дивитись на фотографії, але не можна було робити їх. Це подвійні стандарти — ‘Ви можете дивитись, але не можете знімати’ — зводили мене з розуму” [3].

Після звільнення з заводу працює на “Водоканал проекті” спочатку як інженер, а потім як завідувач фотолабораторії. Одночасно залучений у неофіційному виробництві так званих “луріків”. З середини 1970-х років постійно відвідує Литву, де спілкується з колегами — Вітасом Луцкусом, Альгідрасом Шешкусом, Альгімантасом Кунічюсом, Аль-гімантасом Александравічюсом, Вітасом Балчутісом. Литовська мистецтвознавиця Лайма Скейвене наголошує, що в пізньорадянській фотографії “не було попиту на справжній реалізм, не кажучи вже про іронію і гротеск робіт Б. Михайлова, який пер-шим настільки фундаментально розкрив абсурдність багатьох форм нашого (радянсь-кого — прим. MOKSOP) життя, дисперацію відчуженості і почуття крижаного безсилля” [4].

Шукаючи культурне середовище для обговорення своєї фотографії, Борис Михайло показує роботи операторам, режисерам, поетам (Юрій Іллєнко, Отар Іоселіані, Володимир Висоцький, Ельдар Рязанов, Григорий Рерберг, Андрій Вознесенський). Від кінця 1970-х — початку 1980-х рр. тісно спілкується з московськими художниками-концептуалістиами: Іваном Чуйковим, Володимиром Янкілевським, Еріком Булатовим, Едуардом Гороховським, Іллею Кабаковим [5]. Це спілкування значно вплинуло на переосмислення його власної мистецької практики. Контакт з московськими колегами дав серйозний поштовх до формування у Михайлова концептуалістського підходу до своїх робіт, зокрема в книгах, де фотографія поєднується з текстами: Вертикальні картинки і Горизонтальні Календарі (1980), В’язкість (1982), Незакінчена дисертація (1984).

В серії Бердянськ, пляж, неділя, з 11:00 до 13:00 (1981) Михайлов продовжує розпочате ще в 1970-ті рр. дослідження “середньої радянської людини”, формулюючи метод “паралельних асоціацій”, яким буде користуватися і в інших серіях — Біля землі (1991), Сутінки (1993). Як коментує Михайлов, “Ось тут чоловік з дитиною. Тоді це мене вразило. Раптом я побачив Американізми. <…> Це нагадувало Америку під час Великої Депресії, Вам не здається? <…> Ця група пов’язана паралельними асоціаціями. І якби я фотографував американське життя минулого, люди б побачили, що ми живемо, як вони. Розуміння, де ми знаходимось, також означає, що місце, де ми опиняємось, нагадує щось інше” [6].

У 1987-1989 входив до складу московської групи “Непосредственная фотографияра-зом з Олександром Слюсаревим, Ігорем Мухіним, Владиславом Єфімовим, Іллєю Пігановим та Сергієм Леонтьєвим. У 1987-1991 очолював відділ фотографії Українського експериментального творчого об’єднання “Панорама”. Пізніше, у 1994, разом з Сергієм Братковим, Сергієм Солонським та Вітою Михайловою заснував “Групу швидкого реагування”.

У 1989 до Харкова приїздить Іван Диховічний, який знімає фільм, присвячений радянській неофіційній фотографії для фестивалю в Арлі, Франція. Фільм отримав назву за ранньою роботою Михайлова — Червона серія (1968-75). Разом з цією та іншими серіями автора до фільму увійшло багато робіт інших харківських фотографів. Коментуючи Червону серію, Михайлов зазначає: “… думаю, що її визнання відбулося саме через ‘історичну цінність’ цієї роботи, оскільки вона виникла з внутрішньої потреби компенсувати, вирівняти систему образів. Вся інформація в той час зводилася до мотиву героїзації радянської людини. Ідеальним візуальним образом був молодий чоловік з красивим і розумним обличчям, з дитиною на плечі, і поруч з яким крокувала щасливо усміхнена жінка. У моїй Червоної серії герой інший. Там теж демонстрація, але на тлі червоних полотнищ важкі, не виснажені ‘розумовими вправами’, обличчя люмпен-пролетаріату. Його присутність додає правди, якого мені бракувало. І, головне, що цього було багато … ” [6].

В дев’яності і “нульові” автор продовжує спостереження за суспільними трансформаціями радянського і пострадянського простору, що втілилось в серіях Біля землі (1991), Сутінки (1993), Історія хвороби (1997-1998), Чай, кава, капучино (2000-2010). У 1996 за серії Біля землі та Сутінки, Михайлов отримує Coutts Contemporary Art Award, а у 1997 за серію Незакінчена дисертація отримує премію Альберта Ренгера-Патча. Майже одночасно ці серії публікуються як фотокниги. У 1999 виходить фотокнигою його серія Історія хвороби (1997-1998), що вплинула на розвиток усієї сучасної фотографії у світі. Це візуальне дослідження, що виходить за межі методів документальної та постановної фотографії: через їх поєднання автор оприявнює ті зрушення, що відбулись після розпаду Радянського Союзу, внаслідок яких велика кількість людей опинились в маргіналізованому становищі.

Від початку дев’яностих його роботи часто виставляються в музеях всього світу. Одна з перших персональних виставок відбулась в Музеї сучасного мистецтва в Тель-Авіві. Важливим епізодом стала участь в колективній виставці “Carnegie International” в Музеї мистецтв Карнегі, Пітсбург, США, наряду з такими художниками як Он Кавара, Крістіан Болтанскі, Луїз Буржуа, Річард Серра, Річард Аведон та інші.

У 1993 році МоМА придбав до колекції серію Біля землі та включив її до експозиції виставки “New Photography 9”. Того ж року роботи Михайлова увійшли до колекції The Metropolitan Museum.

У 2000 році Михайлов став лауреатом однієї з найпрестижніших у світі фотографічних премій Hasselblad. З цієї нагоди була опублікована фотокнига з його серією Танці (1978). Цього ж року книга “Історія хвороби” була відзначена призом Le prix du Livre de Photographie des Rencontres Internationales de la Photographie d’Arles 2000. В 2001 році Михайлов отримує Kraszna-Krausz Book Awards (Лондон, Великобританія) за кращу фотокнигу, а його доробок відзначено премією The City-Bank Private Bank Photography Prize. У 2015 році був нагороджений премією Goslar Kaiserring, яку до нього отримали такі ключові для візуального мистецтва імена як Генрі Мур, Макс Ернст, Йозеф Бойс, Річард Серра, Ілля Кабаков.

В 2007 та 2017 роках представляв Україну на міжнародній Венеційській бієнале.

В 2011 році в МоМА пройшла виставка Історії хвороби Бориса Михайлова. На сьогодні він — перший та єдиний пострадянський художник, який мав персональну виставку в цій інституції.

Працював запрошеним професором кафедри візуальних досліджень навколишнього середовища Гарвардського університету (2000), викладав у Лейпцизькій академії візуального мистецтва (2002—2003). У 2008 році обраний академіком Німецької Академії Мистецтв. З 2011 — почесний член Української Академії Мистецтв.

Живе і працює в Берліні та Харкові.
_______________________

Портрет на сторінці автора — “Група швидкого реагування”, 1995

1. Алина Сандуляк, “Харьковская школа фотографии: Борис Михайлов”. ArtUkrai-ne, 26 листопада 2011. http://artukraine.fitel.io/a/kharkovskaya-shkola-fotografii–boris-mikhaylov-/#.XsD79cBS9GA.
2. Diane Neumaier, Jane Voorhees, Beyond Memory: Soviet Nonconformist Photog-raphy and Photo-related Works of Art (Нью-Брансвік: Rutgers University Press, 2004), 265.
3. David Teboul, Boris Mikhailov: I’ve Been Here Once Before (Мюнхен: Hirmer Pub-lishers, 2011), 367.
4. Скейвене Л, “Фотография и перестройка”, у Foto: Annäherung an die Sowjetuni-on. Ein fotografischer Dialog (Ганновер: Fackelträger 1989), 133.
5. Датування приїзду до Москви відрізняється в різних джерелах, в яких фігуру-ють 1979 (Див.: Николай Ридный, Анна Кривенцова, “Борис Михайлов: ‘Кон-цептуализм для меняэто аналитическая позиция‘ “, Художественный жур-нал, no. 70 (2008). http://moscowartmagazine.com/issue/22/article/345) та 1981 (Див.: Борис Михайлов, “Подытоживая советское“, в Переломные восьмиде-сятые в неофициальном искусстве (Москва: Новое литературное обозрение, 2014), 391–402).
6. David Teboul, Boris Mikhailov: I’ve Been Here Once Before (Мюнхен: Hirmer Pub-lishers, 2011), 397 p.
7. Алина Сандуляк, “Харьковская школа фотографии: Борис Михайлов”. ArtUkrai-ne, 26 листопада 2011. http://artukraine.fitel.io/a/kharkovskaya-shkola-fotografii–boris-mikhaylov-/#.XsD79cBS9GA.

Персональні виставки

1990 — Union Bank Collection, Гельсінкі, Фінляндія

1990 — Музей сучасного мистецтва, Тель-Авів, Ізраїль

1990 — “Boris Mikhailov: Arles – Paris 1989”, Signalhallen, Військовий музей, Стокгольм, Швеція

1990 — “The Missing Picture/Zeitgenössische Fotografie aus der Sowjetunion”, List Visual Arts Center Массачусетського технологічного інституту, Кембрідж, США

1992 — “Boris Mikhailov: Werke von 1970 – 1991”, культурний центр “Forum Stadtpark”, Грац, Австрія

1993 — “Замальована реальність” (разом з Віктором Кочетовим), Будинок народної творчості, Харків, Україна

1993 — “Я – не – Я”, галерея “Up/Down”, Харків, Україна

1994 — “Hotel Europa”,  Foto Festival Rotterdam, Роттердам, Нідерланди

1994 — “Perspektief”, Фотографічний центр, Роттердам, Нідерланди

1994 — “У земли”, галерея “XL”, Москва, Росія

1994 —“Жертвоприношение Богу Войны” (разом з Сергієм Солонським, Сергієм Братковим і Вітою Михайловою), галерея “Up/Down”, Харків, Україна

1994 —“Плюю на Москву” (разом з Сергієм Солонським, Сергієм Братковим і Вітою Михайловою), галерея “Up/Down”, Харків, Україна

1994 — “Неофотоэкспрессионизм” (разом з Сергієм Солонським і Сергієм Братковим), Харківський художній музей, Харків, Україна

1994 — “Фотонеоэкспрессионизм” (разом з Сергієм Солонським і Сергієм Братковим), галерея “Up/Down”, Харків, Україна

1994 — “Париж-Арль”, галерея “Up/Down”, Харків, Україна

1995 — “Если бы я был немцем” (разом з Сергієм Солонським і Сергієм Братковим), галерея Марата Гельмана, Москва, Росія

1995 — галерея Brotfabrik (разом з Сергієм Солонським і Сергієм Братковим), Берлін, Німеччина

1995 — “If I were a German …” (разом з Сергієм Солонським і Сергієм Братковим), галереї Brotfabrik та  Andreas Weiss, Берлін, Німеччина

1995 — “After the Fall”, Інститут сучасного мистецтва, Філадельфія, США

1995 — “Boris Mikhailov”, виставковий центр “Portikus”, Франкфурт-на-Майні, Німеччина

1996 — “Boris Mikhailov – A Retrospective”, Центр Сучасного Мистецтва Сороса, Київ, Україна

1996 — “Караул” (разом з Сергієм Братковим), галерея “Up/Down”, Харків, Україна

1996 — “Рафаэль” (разом з Сергієм Солонським і Сергієм Братковим), галерея “Up/Down”, Харків, Україна

1996 — “Boris Mikhailov”, Кунстхалле, Цюріх, Швейцарія

1997 — галерея “Hippolyte Photographie”, Гельсінкі, Фінляндія

1997 — “Crimean Grafomania”, галерея в Brotfabrik, Берлін, Німеччина

1997 — “Photomania”, галерея “DAAD”, Берлін, Німеччина

1998 — центр фотографії “Peri”, Турку, Фінляндія

1998 — “Love in Winter” (з Нобуйоші Аракі), Satani, Токіо, Японія

1998 — “Boris Mikhailov. Les Misérables (About the World)”, Музей Шпренгеля, Ганновер, Німеччина

1998 — “Boris Mikhailov”, Музей Стеделек, Амстердам, Нідерланди

1999 — “Boris Mikhailov”, Національний центр фотографії, Париж, Франція

1999 — “Boris Mikhailov”, музей Querini Stampalia, Венеція, Італія

1999 — “By the Ground”, Музей модерного мистецтва, Любляна, Словенія

1999 — “Case History and Dance”,  галерея “Scalo”, Цюріх, Швейцарія

1999 — “Case History”, галерея “DAAD”, Берлін, Німеччина

2000 — галерея Barbara Gross, Мюнхен, Німеччина

2000 — галерея “Dvir”, Тель-Авів, Ізраїль

2000 — “Boris Mikhailov. 2000 Hasselblad Award Winner”, центр Hasselblad, Гетенбург, Швеція

2000 — “Boris Mikhailov”, “The Photographers’ gallery”, Лондон, Великобританія

2001— галерея Saatchi, Лондон, Великобританія

2001 — “Boris Mikhailov: Case History & Heiner Müller Projekt”, Будинок культур світу, Берлін, Німеччина

2001 — галерея “Orchard”, Деррі, Північна Ірландія

2001— “The Photographic Museum”, Гельсінкі, Фінляндія

2002 — “TV Mania”, центр “Stadtgalerie Schwaz”, Швац, Австрія

2002 — “The Insulted and the Injured”, галерея “Pace/MacGill”, Нью-Йорк, США

2003 — галерея “Shugoarts”, Токіо, Японія

2003 — центр “De Hallen Amsterdam”, Амстердам, Нідерланди

2003 — “Boris Mikhailov: Private Freuden, lastende Langeweile, öffentlicher Zerfall, eine Retrospektive”, фотомузей Вінтертуру, Вінтертур, Швейцарія (куратор — Урс Стахель)

2003 — “Football”, галерея Barbara Gross,Мюнхен, Німеччина

2004 — галерея Helga de Alvear, Мадрид, Іспанія

2004 — “Fotografia Verbal: Ilya Kabakov and Boris Mikhailov”, Музей Серральвес, Порту, Португалія

2004 — “Boris Mikhailov: A Retrospective”, Інститут сучасного мистецтва, Бостон, США

2004 — “Fotografies 60’s-2003”, палац Віррейна, Барселона, Іспанія

2004 — “In the Street”, галерея Barbara Weiss, Берлін, Німеччина

2004 — “Testimony of the negative photography”, Центр сучасного мистецтва “Замок Уяздовський”, Варшава, Польща

2004 — “TV-Mania”, Kunstverein, Арнсберг, Німеччина

2005 — “Boris Mikhailov: the original photographs”, Інститут гуманітарних наук університет Мічігану, Енн-Арбор, США

2005 — “Butterbrot”, галерея Ilka Bree, Бордо, Франція

2005 — “If I were a German”, галерея Suzanne Tarasieve, Париж, Франція

2005 — “Look at Me I Look at Water / If I were a German / I am not I”, галерея Suzanne Tarasieve, Париж, Франція

2005 — “Look at me I look at Water”, Центр фотографії, Женева, Щвейцарія

2005 — “Private Pleasures, Burdensome Boredom, Public Decay – a Retrospective”, Амстердамський музей фотографії “Foam”, Амстердам, Нідерланди

2005 — “Susie & Others / Red / Calendar / Salt Lake / At Dusk / Case History”, галерея Suzanne Tarasieve, Париж, Франція

2005 — “Zeit Raum Bild – 10 Jahre Dokumentarfotografie”, Kulturforum, Берлін, Німеччина

2006 — “Intermezzo”, Guido Costa Projects, Турін, Італія

2006 — “Moments / Monuments” (разом з Іллєю Чічіканом), галерея Bereznitsky, Берлін, Німеччина

2006 — “Yesterday’s Sandwich”, галерея “Shugoarts”, Токіо, Японія

2007 — галерея Barbara Gross, Мюнхен, Німеччина

2007 — “Banzai!”, галерея Barbara Weiss, Берлін, Німеччина

2007 — “Look at me / Beach”, галерея “Rathole”, Токіо, Японія

2007 — “Look at me I look at Water”, Музей Шпренгеля, Ганновер, Німеччина

2007 — “Sandwich”, галерея Barbara Gross, Мюнхен, Німеччина

2007 — “Yesterday”, музей “Kunst Meran – Merano Arte”, Мерано, Iталія

2008 — “The Wedding”, галерея Sprovieri, Лондон, Великобританія

2008 — “Бриколаж”, Державний центр сучасного мистецтва, Москва, Росія (куратор — Віталій Пастухов)

2008 — “Красное, коричневое, вчерашний бутерброд”, музей “АРТ4”, Москва, Росія

2009 — “Dusk”, галерея “DEWEER”, Отегем, Бельгія

2009 — “Место, время…”, в рамках 3 Московської бієнале сучасного мистецтва, центральний виставковий зал “Манеж”, Москва, Росія (кураторка — Ольга Свіблова)

2010 — “1989. Ende der Geschichte oder Beginn der Zukunft?”, Вілла Шонінген, Потсдам, Німеччина

2010 — “1989. Ende der Geschichte oder Beginn der Zukunft?”, Кунстхалле Відня, Відень, Австрія

2010 — “At Dusk 1993”, галерея Suzanne Tarasiève, Париж, Франція

2010 — “Utopia and Reality” , галерея “Kunstverein Rosenheim”, Розенгайм, Німеччина

2010 — “Yesterday’s Sandwich 1969/70”, галерея “Casado Santapau”, Мадрид, Іспанія

2011 — Tallinn Art Hall, Таллінн, Естонія

2011 — “Banzai!”, галерея Ilka Bree, Бордо, Франція

2011 — “Black Archive 1968-1979 / Tea Coffee Cappuccino 2000-2010”, галерея Barbara Weiss, Берлін, Німеччина

2011 — “Case History”, Музей сучасного мистецтва, Нью-Йорк, США (кураторка — Єва Респіні)

2011 — “The world belongs to you”, в рамках 54 Венеційської бієнале, Palazzo Grassi, Венеція, Італія (кураторка — Каролін Буржуа)

2012 — “I am not I”, галерея Suzanne Tarasiève, Париж, Франція

2012 — “If I were German”, Guido Costa Projects, Турін, Італія

2012 — “Promzona / Men’s talk”, галерея Suzanne Tarasiève, Париж, Франція

2012 — “Salt Lake”, центр сучасного мистецтва “La Criée”, Ренн, Франція (кураторки — Лейріс Фроджер, Керол Брулард)

2012 — “Tea, Coffee, Capuccino”, галерея Suzanne Tarasiève, Париж, Франція

2012 — “Time is out of joint. Fotografien 1966 – 2011”, Берлінська галерея, Берлін, Німеччина

2012 — “Triptychs”, галерея “Sprovieri”, Лондон, Великобританія

2013 — “UNRESPECTABLE”, YermilovCentre, Харків, Україна (кураторка — Тетяна Тумасян)

2013 — “ ‘SPECTRUM’ Internationaler Preis für Fotografie der Stiftung Niedersachsen: : BORIS MIKHAILOV Die Bücher 1968-2012”, Музей Шпренгеля, Ганновер, Німеччина

2014  — “Case History” (разом з Orna Bromber), галерея “Dvir”, Тель-Авів, Ізраїль

2014 — “Four Decades”, галерея Dominique Lévy, Нью-Йорк, США

2015 — галерея “Sprovieri”, Лондон, Великобританія

2015  — “Boris Mikhailov”, галерея Suzanne Tarasiève, Париж, Франція

2015 — “Case History”, музей Sammlung Philara, Дюсcельдорф, Німеччина

2015  — “Men’s Talk”, Guido Costa Projects, Турін, Італія

2015 — “Norbert Witzgall”, галерея Veronica Deweer, Отегем, Бельгія

2016 — “BORIS MIKHAILOV”, премія Goslarer Kaiserring des Jahres 2015, Музей сучасного мистецтва, Гослар, Німеччина

2016 — “io non sono io (i am not i)”, MADRE Museo d’Arte Donna Regina, Неаполь, Італія (куратори — Андреа Віліані, Еудженіо Віола)

2016 — “Ukraine”, фотомузей Антверпена “FoMu”, Антверпен, Бельгія

2016 — “Ukraine”, італійський центр фотографії “CAMERA”, Турін, Італія

2017 — “Parliament”, в рамках 57 Венеційської бієнале, Studio Cannaregio, Венеція, Італія (куртори — Петро Дорошенко, Лілія Куделя)

2018 — “Boris Mikhaïlov l’âme, un subtil moteur à explosion”, Регіональний центр фотографії, Душі-ле-Мін, Франція

2018 — “Diary”, галерея Barbara Weiss, Берлін, Німеччина

2018 — “Yesterday’s Sandwich”, галерея “Sprovieri”, Лондон, Великобританія

2019 — “Boris Mikhailov”, галерея Suzanne Tarasiève, Париж, Франція

2019 — “Before Sleep / After drinking”, галерея “C/O Berlin”, Берлін, Німеччина (куратор — Фелікс Хоффман)

2019 — “I’m everywhere”, Projektraum Viktor Bucher, Відень, Австрія

2019 — “Jeff Elrod and Boris Mikhailov Two Artist Books”, галерея Max Hetzler, Берлін, Німеччина

2019 — “Заборонене зображення”, PinchukArtCentre, Київ, Україна (куратори — Бйорн Гельдхоф, Мартін Кіфер, Алісія Нок)

2019 — “The Space Between Us”, Державний кунстхалле Баден-Бадена, Баден-Баден, Німеччина

2019 —”Temptaion of Death”, в рамках “Biennale dell’Immagine”, Spacio Officina, К’яссо, Швейцарія

 

 

 

Групові виставки

1972 — виставка Харківського обласного фотоклубу, Харків, УРСР

1983 — виставка групи “Время”, Будинок вчених, Харків, УРСР

1987 — “Ф-87”, Палац студентів Харківського політехнічного інституту, Харків, УРСР

1987 — “Репрезентация”. Объединение «Эрмитаж», Москва, РРСР

1988 — виставка групи “Время”, в рамках Міжнародного фестивалю “Photovacacie”, Народна Республіка Болгарія

1989 — “Фотомост”, Клуб авангардистів, Москва, РРСР

1989 — “Сто лет фотографии”, Манеж, Москва, РРСР

1989 — “Ny Sovjetisk Fotografi”, Музей фотомистецтва, Оденсе, Данія (куратор — Хеннінг Хансен), Будинок культури, Стокгольм, Швеція (куратор — Кіммо Сар’є)

1990 — Міжнародне бієнале фотографії, Турін, Італія

1990 — “Eroosio: 1980-luvun käsitteellistä kuvataidetta ja valokuvaa Neuvostoliitosta”, Художній музей Амоса Андерсона, Гельсінкі, Фінляндія

1990 — “The Missing Picture / Zeitgenössische Fotografie aus der Sowjetunion”List Visual Arts Center Массачусетського технологічного інституту, Кембрідж, США

1991 — “Carnegie International”, Музей мистецтв Карнегі, Пітсбург, США

1991 — “Photo Manifesto”, Художній музей Балтімора, Балтімор, США

1992 — “Herbarium, The Photographic Experience in Contemporary Russian Art”, галерея “Kunsthalle Exnergasse”, Відень, Австрія (куратор — Татьяна Салзрін)

1993 — “New Photography 9”, Музей сучасного мистецтва, Нью-Йорк, США (куратори — Едвард Робінсон, Ньюхолл Феллоу)

1994 — “Искусство современной фотографии: Россия, Украина, Белоруссия”, Центральний будинок художника, Москва, Росія (куратор — Євгеній Березнер)

1994 — “Photo-reclamation: New Art from Moscow and Saint Petersburg”, галерея “Photographers”, Лондон, Великобританія (куратор — Брендон Тейлор)

1995 — “Currents ’95 – Familiar Places”, Інститут сучасного мистецтва, Бостон, США (1994 — Марта Кузьма)

1995 — “Bred in the bone”, Центр Сучасного Мистецтва Сороса, Київ, Україна

1995 — “Zeitgenössische Russische Fotografie und Videokunst”, Академія мистецтв та Нова берлінська художня спільнота, Берлін, Німеччина

1996 — “Russian Jewish Artists in a Century of Change: 1890 – 1990”, Єврейський музей, Нью-Йорк, США (Сюзан Турнаркін Гудиман)

1998 — виставка Річарда Біллінгема та Бориса Михайлова, галерея Barbara Gross, Мюнхен, Німеччина

1999 — “Сarte blanche a Boris Mikhailov”, Cite Internationale des Arts, Париж, Франція

1999-2000 — “Future is Now Ukrainian Art in the Nineties”, Музей сучасного мистецтва, Загреб, Хорватія (n.d.), галерея “Škuc”, Любляна, Словенія (10 лютого — 17 березня 2000), Міська галерея “City Gallery Collegium artisticum”, Сараєво, Боснія і Герцеговина (5 грудня — 20 грудня 2000) (куратори — Бранка Стіпанчич, Тихомир Міловач)

1999-2000 — “Global Conceptualism. Points of Origin, 1950s-1980s”, Художній музей Квінса, Нью-Йорк (28 квітня — 29 серпня 1999), Центр мистецтв Уолкера (19 грудня 1999 — 5 березня 2000), Художній музей Перес, Маямі ( 23 червня — 27 серня 2000), List Visual Arts Center Массачусетського технологічного інституту, Кембрідж (24 жовтня — 31 листопада, 2000), США (куратори — Джейн Фарвер, Рейчел Уейс, Луіс Камніцер)

1999-2000 — “Ich und die Anderen”,  Фонд Урсули Блікл, Крайхталь, Німеччина (14 листопада — 12 грудня 1999), Мюнхенський міський музей, Мюнхен, Німеччина (6 березня — 7 травня 2000), Центр сучасного мистецтва “Nikolaj Kunsthal”, Копенгаген, Данія (16 червня — 6 серпня 2000) (кураторка — Олександра Шантал)

1999-2001 — “After the Wall. Kunst und Kultur im postkommunistischen Europa”, Музей сучасного мистецтва, Стокгольм, Швеція (16 жовтня 1999 — 16 січня 2000), Музей Людвіга, Будапешт, Угорщина (15 червня — 27 серпня 2000), Музей сучасного мистецтва, Гамбурзький вокзал, Берлін, Німеччина (1 жовтня 2000 — 4 лютого 2001) (куратори — Божана Пежич, девід Елліот)

2000 — 12 Сіднейське бієнале, Сідней, Австралія

2000 — Музей сучасного мистецтва, Любляна, Словенія

2000 — “BMW Collection: Autowerke”, Мюнхен, Німеччина

2000 — “How you look at it. Fotografien des 20. Jahrhunderts”, Музей Шпренгеля, Ганновер, Німеччина (куратор — Томас Вескі, Хайнс Лейсбрук)

2000 — “Positions Attitudes Actions, Social and Political Commitment in Photography”, в рамках Роттердамського фотобієнале, Роттердам, Нідерланди (куратори — Фріц Гіртсберг, Анук де Віт, Льок ван дер Молен)

2000 — “Remake Berlin”, фотомузей Вінтертуру, Вінтертур, Швейцарія (куратори — Катрін Бекер, Урс Стахел)

2001 — “Autowerke” The Frans Hals Museum, Гарлем, Нідерланди (куратори — Кріста Абоїти, Меггі МакКорнік,  Річард Пандісіо, Джон Еліса Шерф, Дірк Снауерт)

2001 — “Home/Homeless”, простір “Bo01 City of Tomorrow”, Мальме, Швеція

2001 — “Open Ends”, Музей сучасного мистецтва, Нью-Йорк, США (куратори — Кірк Варнедо, Джош Сігль, Паола Антонеллі)

2001 — “Remake Berlin”, в рамках Rencontres Internationales de la Photographie, Арль, Франція (куратори — Катрін Бекер, Урс Стахел)

2001 — “Remake Berlin”,  галерея “DAAD”, Берлін, Німеччина (куратори — Катрін Бекер, Урс Стахел)

2001 — “The Citibank Private Bank Photography Prize 2001”, галерея “The Photographers”, Лондон, Великобританія

2001 — “Trade”, фотомузей Вінтертуру, Вінтертур, Швейцарія  (куратори — Томас Сіліг та Урс Стахель)

2002 — 25 бієнале Сан Паоло, Сан Паоло, Бразилія

2002 — “Die Aufgabe der Zeit”, Westfälischer Kunstverein, Дюссельдорф, Німеччина

2002 — “Sand in der Vaseline. Künstlerbücher II, 1980-2002”, Музей Кайзера Вільгельма, Крефелд, Німеччина

2003 — Фотобієнале Брайтона, Брайтон, Великобританія

2003 — “Architektur der Obdachlosigkeit”, Пінакотека сучасності, Мюнхен, Німеччина

2003 — “Corpus Christi. Christus-Darstellungen aus drei Jahrhunderten Photographie”, Будинок фотографії “Deichtorhallen”, Гамбург, Німеччина  (куратор — Ніссан Перез)

2003 — “Cruel and Tender. Fotografie und das Wirkliche”, Музей Людвіга, Кельн, Німеччина (куратори — Томас Вескі, Ема Декстер)

2003 — “Cruel and Tender”, Тейт Модерн, Лондон, Великобританія

2003 — “Outcasts and Sunday’s Children – Acquisitions in 2003”, центр “De Hallen”, Амстердам, Нідерланди

2003 — “Secret of the 90’s – Uit het  Stedelijk Museum”, Музей сучасного мистецтва, Арнем, Німеччина

2003 — “Summertime blues”, галерея “Conrads”, Дюссельдорф, Німеччина

2003 — “Verworpenen & zondagskinderen”, центр “De Hallen”, Амстердам, Нідерланди

2003 — “Vom Foto zum Bild”, галерея Sandmann, Берлін, Німеччина

2003 — “Witness”, художня галерея “Barbican”, Лондон, Великобританія

2004 — Бієнале сучасного мистецтва “Manifesta 5”, Сан Себастьян, Іспанія (куратори — Массіміліано Джоні, Марта Кузьма)

2004 — Московський будинок фотографії, Москва, Росія

2004 — П’ятий Міжнародний місяць фотографії в Москві, Московський музей сучасного мистецтва, Москва, Росія

2004 — галерея Barbara Gross, Мюнхен, Німеччина

2004 — “Acquisitions récentes”, Європейський будинок фотографії, Париж, Франція

2004 — “Architektur der Obdachlosigkeit”, Берлінська галерея, Берлін, Німеччина

2004 — “Architektur der Obdachlosigkeit”, Музей роботи, Гамбург, Німеччина (куратор — Карін Загнер)

2004 — “Beauty of Darkness”, галерея “Reflex Amsterdam”, Амстердам, Нідерланди

2004 — “blow up – Zeitgenössische Künstler-Fotografie”, Музей Ульма, Ульм, Німеччина

2004 — “Channel Zero”, Нідерландський інституту медіамистецтва “Montevideo”, Амстердам, Нідерланди (кураторка —  Катеріна Грегос)

2004 — “Conditional being”, Фундація сучасного мистецтва Рафаеля Туса “Metrònom”,  Барселона, Іспанія

2004 — “Dorf in die Metropole”, простір “Künstlerhaus Bethanien”, Берлін, Німеччина (куратори — Арвід Боеллет, Марк Гісборн)

2004 — “HA KYPOPT! Russische Kunst heute”, Державний кунстхалле Баден-Бадена, Баден-Баден, Німеччина (куратор — Ір Нахфольге)

2004 — “Himmel über der Straße. Benefizausstellung zugunsten von fiftyfifty”, галерея “Storms”, Мюнхен, Німеччина

2004 — “Privatisierungen. Zeitgenössische Kunst aus Osteuropa”, Інститут сучасного мистецтва “Kunst-Werke”, Берлін, Німеччина (куратор — Борис Гройс)

2004 — “Secrets of the 90s”, Музей сучасного мистецтва, Арнем, Нідерланди (куратор — Міріям Вестен)

2004 — “Soziale Kreaturen. Wie Körper Kunst wird”, Музей Шпренгеля, Ганновер, Німеччина (кураторки — Інка Шубе, Патрісія Дрюк)

2004 — “Wirklich wahr! Realitätsversprechen von Fotografien”, Музей Рурланда (нині —  Музей Рура), Ессен Німеччина (кураторки — Сиґрід Шнайдер та Стефані Греб)

2005 — “2 LIVE. Photography as the Medium of the 20th and 21st Century”, художня галерея “Koroska”, Словень Градець, Словенія

2005 — “Berlin åben by”, Центр сучасного мистецтва “Nikolaj Kunsthal”, Копенгаген, Данія

2005 — “Citizens”, виставковий простір “PM Gallery & House”, Лондон, Великобританія

2005 — “Die Zehn Gebote”, Музей німецької гігієни, Дрезден, Німеччина (куратор — Клаус Бізенбах)

2005 — “Il teatro dell’arte. Capolavori dalla collezione del museo Ludwig di Colonia Villa Manin”,  Центр сучасного мистецтва “Villa Manin”, Пассаріано, Італія

2005 — “Information/Transformation”, Центр сучасного мистецтва “Extra City”, Антверпен, Нідерланди

2005 — “Rundlederwelten”, Дім Мартіна Гропіуса, Берлін, Німеччина (кураторка — Доротеа Штраусс)

2005 — “Taking In Water”, музей “The Royal Pump Rooms”, Ройал-Лемингтон-Спа, Уорікшир, Великобританія

2005 — “The Seven Sins”, Музей сучасного мистецтва “Moderna Galerija”, Любляна, Словенія (куратори — Зденка Бадовінач, Віктор Мізіано, Ігор Забел)

2005 — “Über Schönheit”, Будинок культур світу, Берлін, Німеччина

2005 —  “WELT-BILDER”, галерея Helmhaus, Цюріх, Щвейцарія

2005 — “Western Biennale of Art: Art Tomorrow”, Центр мистецтва Джона Натсоулас, Девіс, США (куратори — Сінті Моррісон-Белл та Леймерт Гарсія дос Сантос)

2006 — “Beach Photography”, галерея “White Space”, Лондон, Великобританія

2006 — “Berlin – Tokyo / Tokyo – Berlin. Die Kunst zweier Städte”, Нова національна галерея, Берлін, Німеччина (куратори — Ангела Шнайдер, Габріель Кнапштейн, Андрес Лепік, Девід Елліотт, Нанджо Фуміо, Хіроше Мамі, Катаока Мамі)

2006 — “CAXAP / Zucker”, галерея “Aspekte” Münchner Volkshochschule, Мюнхен, Німеччина

2006 — “Corpus Christi. Christusdarstellungen in der Fotografie”, кунстхалле Кремсу, Кремс, Австрія (куратор — Ніссан Перез)

2006 — “Die Schönheit der Chance. Positionen und Tendenzen 2006”, “Zumikon”, Нюрнберг, Німеччина

2006 — “Dokumentation im Bild”, Музей фотографії, Брауншвейг, Німеччина

2006 — “Geschichten, Geschichte Geschichten, Geschichte Set 3 aus der Sammlung des Fotomuseums Winterthur”, фотомузей Вінтертуру, Вінтертур, Швейцарія  (куратори — Томас Сіліг та Урс Стахель)

2006 — “In the Face of History: European Photographers in the 20th Century”, художня галерея “Barbican”, Лондон, Великобританія

2006  — “Man Ray bis Sigmar Polke”, Муніципальна галерея Дельменгорсту, Дельменгорст Німеччина

2006 — “neues leben – neues wohnen”, галерея “Kunsthaus Erfurt”, Ерфурт, Німеччина (куратор — Сілке Оптіц)

2006 — “Op het tweede gezicht”, Музей Франса Галса, Гарлем, Нідерланди

2006 — “Recent acquisitions / Nieuwe aanwinsten”, Фотомузей Гааги, Гаага, Нідерланди

2006 — “The Photographer’s Contract // Der Kontrakt des Fotografen”, Академія мистецтв, Берлін, Німеччина  (куратори — Маттіас Флюгге, Маркус Хайнзельманн)

2006 — “Tokyo – Berlin / Berlin – Tokyo”, Художній музей Морі, Токіо, Японія (куратор — Девід Елліотт)

2006 — “Toucher l’indicible”, Регіональний центр сучасного мистецтва Ланґедок-Руссійон-Септиманія, Сет, Франція

2006 — “Twilight: Photography in the Magic Hour”, Музей Вікторії та Альберта, Лондон, Великобританія

2006 — “UPPENBAR(A)T // Revelation. Representations of Christ in Photography”, Музей Ізраїлю, Ієрусалим, Ізраїль (куратор — Ніссан Перез)

2007 — галерея “White Space”, Лондон, Великобританія

2007 — “A Poem about an Inland Sea”, в рамках 52 Венеційської бієнале, Палаццо Пападополі, Венеція, Італія (куратор — Петро Дорошенко)

2007 — “Der Kontrakt des Fotografen”, Художеній музей замку Морсбройх, Леверкузен, Німеччина (куратори — Маттіас Флюгге, Маркус Хайнзельманн)

2007 — “F/Stop —  Erstes Internationales Fotografiefestival in Leipzig”, фестиваль “f/stop”, Лейпциг, Німеччина

2007 — “Fotografierte Landschaften”, Музей образотворчих мистецтв, Лейпциг, Німеччина

2007 — “Heimat —  ein Verdacht”, Кунстхалле Геппігена, Геппінген, Німеччина

2007 — “Hot + Bothered: Looking at the Landscape/Thinking about the World”, галерея “Pace / MacGill”, Нью-Йорк, США

2007 — “What does the jellyfish want?”, Людвіг музей, Кельн, Німеччина

2008 — “After Eisenstein”, галерея Лунду, Лунд, Швеція

2008 — “Are you close enough? Hommage to Peter Martens”, галерея “West”, Гаага, Нідерланди

2008 — “Faces. Ritratti nella fotografia del XX secolo”, Фонд Рагг’янтіi, Лукка, Італія (куратори — Вальтер Гуаданьїні та Франческо Занот)

2008 — “Familienangelegenheiten. Eine Ausstellung anlässlich des Donaufestes”, мистецька асоціація Ульму, Ульм, Німеччина

2008 — “Fotografie aus der Sammlung Deutsche Bank”, Deutsche Bank, Берлін, Німеччина

2008 — “Grey matters – photography is thinking”, Фінський музей фотографії, Гельсінкі, Фінляндія

2008 — “Man Ray bis Sigmar Polke. Eine besondere Fotografiegeschichte”, музей “Städtische Galerie Bietigheim-Bissingen”, Бітігайм-Біссінген, Німеччина

2008 — “Real Fotografien aus der Sammlung der DZ Bank”, Штеделівський художній інститут і міська галерея, Франкфурт-на-Майні, Німеччина

2008 — “Stripped Bare . Der Entblößte Körper. Fotografien aus der Sammlung Thomas Koerfe”, галерея “C/O Berlin”, Берлін, Німеччина

2008 — “SWITCHER SEX: Video works and photography from the Teutloff Collection”, Фундація “Slought”, Філадельфія, США (куратор — Освальдо Ромберг)

2008 — “Weltstars der Fotografie. Die Preisträger der Hasselblad Foundation”, Музей “REM”, Мангайм, Німеччина (куратор — Клод В. Суй)

2009 —  Rencontres Internationales de la Photographie, Арль, Франція

2009 — “1968. Die große Unschuld”, Кунстхале Білефельд, Білефельд, Німеччина (куратор — Томас Келлайн)

2009 — “1989 Ende der Geschichte oder Beginn der Zukunft? Anmerkungen zum Epochenbruch”, Кунстхалле Відня, Відень, Австрія (куратор — Олівер Раткольб)

2009 — “Printed Matter: Set 6 from the Collection of the Fotomuseum Winterthur”, фотомузей Вінтертуру, Вінтертур, Швейцарія (куратор — Томас Сіліг)

2010 — “Photo I, Photo You”, галерея “Calvert22”, Лондон, Великобританія

2010 — “Do or Die / Auf Leben und Tod”, Музей Вальрафа-Ріхарца, Кельн, Німеччина

2010 — “Gender Check. Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe”, Національна галерея мистецтв Захента, Варшава, Польща

2010 — “Realismus —  das Abenteuer der Wirklichkeit”, Кунстхалле Емден, Емден, Німеччина  (куратори — Крістіан Ланге, Нільс Олсен)

2010 — “Realismus – das Abenteuer der Wirklichkeit”, Кунстхалле Мюнхен, Мюнхен, Німеччина (куратор — Нільс Олсен)

2010 — “Ruptures and Continuities: Photography Made after 1960 from the MFAH Collection”, в рамках FotoFest 2010 Biennale, Музей образотворчих мистецтв, Х’юстон, США (куратор — Юсуфумі Накаморі)

2010 — “Selections from the Hara Museum Collection: Tales of Art. Hara Museum of Contemporary Art”, Музей сучасного мистецтва Хара, Токіо, Японія

2011 —  Photography Frieze art fair, Лондон, Великобританія

2011 — “Arbeit / Labour – Set 7 aus Sammlung und Archiv des Fotomuseum Winterthur”, фотомузей Вінтертуру, Вінтертур, Швейцарія (куратор — Томас Сіліг)

2011 — “Beispielhaft 3”, галерея “Koeln-Art”, Кельн, Німеччина

2011 — “Breaking News. Fukushima and the consequences”, Інститут сучасного мистецтва “Kunst-Werke”, Берлін, Німеччина (куратор — Лейко Ікемура)

2011 — “Der zweite Blick / The Second – Glance Zeitgenössische Fotografie / Contemporary photography”, державна галерея Вілла Стетчіус, Ландау, Німеччина

2011 — “Double Sun”, галерея “Shugoarts”, Токіо, Японія (куратор — Лейко Ікемура)

2011 — “The Eye is a Lonely Hunter: Images of Humankind” в рамках четвертого Міжнародного фестивалю “Fotofestival Mannheim Ludwigshafen Heidelberg”, галерея “Kunsthalle Mannheim”, Мангайм, Німеччина (куратори — Катерина Грегос та Солвей Хельвіг Овесен)

2011 — “ ‘Афган-Кузьминки’. Человеческая оратория”, 4-а Московська бієнале сучасного мистецтва, галерея “Виктория”, Москва, Росія (куратор — Андрій Паршиков)

2012 — “August Sander/Boris Mikhailov: German Portraits”, галерея “Pace / MacGill” , Нью-Йорк, США

2012 — “DURCHSUCHT, FIXIERT, GEORDNET: Zeitgenössische Fotografie in der Sammlung Rheingold”, Музей сучасного мистецтва, Зіген, Німеччина

2012 — “Everything Was Moving: Photography from the 60s and 70s”, художня галерея “Barbican”, Лондон, Великобританія (кураторка — Кейт Буш)

2012 — “Faking It: Manipulated Photography Before Photoshop”, Метрополітен-музей, Нью-Йорк, США (кураторка — Міа Файнмен)

2012 — “Heimatkunde. 30 Künstler blicken auf Deutschland”, Єврейський музей Берліну, Берлін, Німеччина (куратори — Інка Берц, Деннис Грюнмаєр, Магарет Кампмейер, Мартіна Людике)

2012 — “Perestroika, Liberalization and Experimentation (1980s-2010)”, в рамках FotoFest 2012 Biennale, Х’юстон, США (куратори — куратори Ірина Чмирьова, Євгеній Березнер та Наталія Тарасова)

2012 — “Photography: New Documentary Forms”, галерея Tate Modern, Лондон, Великобританія (куратори — Саймон Бейкер та Шоар Мавлян)

2012 — “PHOTOGRAPHY CALLING! Fotografie und Gegenwart”, Музей Шпренгеля, Ганновер, Німеччина

2012 — “Underground : Russian Photography 1970s-1980s”, галерея Nailya Alexander, Нью-Йорк, США

2013 — “Faking it: Manipulated photography before photoshop”, Національна галерея мистецтва, Вашингтон, США (кураторка — Міа Файнмен)

2013 — “Knowledge is Power”, в рамках фестивалю “PHotoEspaña 2013” (PHE13), Королівський ботанічний сад, Мадрид, Іспанія

2013 — “Primrose: Russian Colour Photography”, Амстердамський музей фотографії “Foam”, Амстердам, Нідерланди (кураторка — Ольга Свіблова)

2013 — “Strangers in a Strange Land:Photographers’ First Impressions”, Художній інститут Міннеаполіса, Міннеаполіс, США (куратор — Девід Літтл)

2013 — “THE FACE OF FREEDOM”, музей Teutloff, Білефельд, Німеччина (куратор — Клаус Хоннеф)

2013 — “Young People / Junge Menschen | Set 9 from the Collection of Fotomuseum Winterthur”, фотомузей Вінтертуру, Вінтертур, Швейцарія (куратор — Томас Сіліг)

2013 — “Украина: Экспроприация”, галерея “Гринберг”, Москва, Росія (куратори — Василіса Незабаром, Юлія Дроздек)

2014 — Європейське бієнале сучасного мистецтва “Manifesta 10”, Державний Ермітаж, Санкт-Петербург, Росія

2014 — “Consumption”, премія “Prix Pictet”, Prix Pictet 2014, Музей Вікторії та Альберта, Лондон, Великобританія, галерея “Bernheimer Fine Art Photography”, Мюнхен, Німеччина

2014 — “MANNSBILDER”,  “Art Foyer DZ BANK”, Франкфурт-на-Майні, Німеччина

2014 — “Primrose: Russian Colour Photography”, “The Photographers’ gallery”, Лондон, Великобританія  (кураторка — Ольга Свіблова)

2014 — “This Infinite World”, фотомузей Вінтертуру, Вінтертур, Швейцарія (куратор — Пол Грехем)

2014 — “Unbeugsam und ungebändigt: Dokumentarische Fotografie um 1979”, Музей Людвіга, Кельн, Німеччина (кураторка — Барбара Енгельбах)

2015 — “35 + 15, Celebrating 50 Years of Niels Borch”, галерея Jensen Niels Borch Jensen, Берлін, Німеччина

2015 — “Consumption”, премія “Prix Pictet”, 8Q SAM Сінгапурського художнього музею, Сінгапур, Малайзія, галерея фотографії, Дублін, Ірландія

2015 — “Faces now: European Portrait Photography since 1990”, Палац красних мистецтв, Брюссель, Бельгія (6 лютого — 17 травня 2015), Нідерландський фотомузей, Роттердам, Нідерланди (30 травня — 30 серпня 2015), Салонікський музей фотографії “MOMus”, Салоніки, Греція (11 вересня 2015 — 28 лютого 2016)  (куратор — Фріц Гейртсберг)

2015 — “Prekäre Felder: Gewalt und Zerstörung”, в рамках шостого Міжнародного фестивалю “Fotofestival Mannheim_Ludwigshafen_Heidelberg”, галерея “Kunstverein Ludwigshafen”, Людвігсгафен-на-Рейні, Німеччина

2015 — “Sinnliche Ungewissheit. Eine private Sammlung”,  Кунстхаус, Цюріх, Швейцарія (куратори — Томас Кьоерфер, Катрин Хаг)

2015 — “The problem of God”, “Штендхаус” К21 Художньої збірки землі Північний Рейн-Вестфалія, Дюссельдорф, Німеччина (кураторка — Ізабель Мальц)

2015 — “Über Wasser”, Bucerius Kunst Forum, Гамбург, Німеччина (куратори — Ортруд Уестейдер, Ульрих Полманн)

2016 — 5 міжнародне бієнале Чанаккале, Чанаккале, Туреччина

2016 — фестиваль “PHotoEspaña 2016”, Мадрид, Іспанія

2016 — “A Photo Rarely Comes Alone”, Музей фотографії, Берлін, Німеччина

2016 — “Das sind wir. Portraitfotografie 1996-2013”, Берлінська галерея, Берлін, Німеччина

2016 — “Indentations”, галерея Niels Borch Jensen, Берлін, Німеччина

2016 — “Land und Leute”, галерея Альбертіна, Відень, Австрія

2016 — “Performing for the Camera”, Тейт Модерн, Лондон, Великобританія (куратор — Саймон Бейкер)

2016 — “Sexe au logis. UNIQUE IN THEIR GENDERS”,  галерея Christophe Gaillard, Париж, Франція

2016 — “Traces of Disorder”, фотографічна фундація “Deutsche Börse”, Ешборн, Німеччина

2016 — “Transitions. Ten years that transformed Europe”, Círculo de Bellas Artes, Мадрид, Іспанія (куратори — Алексі Фабрі та Марія Уіллс)

2016 — “Unterwegs / Hit the road”, галерея “Conrads”, Дюссельдорф, Німеччина

2017 — “Dancing with Myself”, Музей Фолькванг, Ессен, Німеччина

2017 — “Don’t You Think It’s Time For Love?”, Московський музей сучасного мистецтва, Москва, Росія

2016 — “Дослідницька платформа: Провина” (разом с Сергієм Братковим та Сергієм Солонським), PinchukArtCentre, Kyiv, Ukraine (кураторка — Тетяна Кочубінська)

2017 — “Fotos aus der Von der Heydt-Sammlung”, музей “Von der Heydt-Kunsthalle”, Вупперталь, Німеччина

2017 — “Jan Hoek ♥ Boris Mikhailov”, галерея RON MANDOS, Амстердам, Нідерланди (куратор — Пол Куікер)

2017 — “Representing the Figure”, галерея “White Space”, Лондон, Великобританія

2017 — “You want truth or beauty?”, кунстхалле “Nexus”, Зальцбург, Австрія

2017 — “LOST_INN. staging grief”, простір “brut Wien”, Відень, Австрія

2017 — “Місто ХА. Харків Авангардний: Проект-дослідження”, Національний художній музей України, Київ, Харків (куратори — Тетяна Тумасян, Сергій Братков)

2018 — “1938. GEBURTSTAGSFEST MIT GÄSTEN”, Музей Шпренгеля, Ганновер, Німеччина

2018 — “Another Kind of Life. Photography on the Margins”, художня галерея “Barbican”, Лондон, Великобританія

2018 — “The Juggler”, Муніципальна галерея Дельменгорсту, Дельменгорст, Німеччина

2018 — “Permanent revolution”, Музей Людвіга, Будапешт, Угорщина (куратори — Аліса Ложкіна, Джулія Фабеньї, Константин Акінша)

2018 — “Extreme. Bodies”, в рамках трієнале “RAY 2018”, Музей ужиткового мистецтва, Франкфурт-на-Майні, Німеччина

2018 — “Points of view”, Музей модерного мистецтва, Стамбул (куратор — Демет Їлдіз)

2018 — “25 Years! Shared Histories, Shared Stories / 25 Jahre! Gemeinsam Geschichte(n) schreiben”, фотомузей Вінтертуру, Вінтертур, Швейцарія

2019 — “30 Jahre Barbara Gross Galerie Teil 2”, галерея Barbara Gross, Мюнхен, Німеччина

2019 — “We love Photography!”, фотографічна фундація “Deutsche Börse”, Ешборн, Німеччина (куратор — Мартін Парр)

2019 — “30 Years of Dutch Courage”, галерея “Cokkie Snoei”, Роттердам, Нідерланди

2019 — “OSMOSCOSMOS”, Центр фотографії, Женева, Щвейцарія (куратори —  Йорг Бадер, Олександра Шлюссер)

2019 — “PHOTO: The First Survey of All Photographic Works Made by Artists for Parkett since 1984”, виставковий простір “Parkette”, Цюріх, Швейцарія

2019 — “Selbstsicht”, Музей Шпренгеля, Ганновер, Німеччина (кураторка — Ольга Невзорова)

2019 — “1989 – Culture and Politics”, Національний музей, Стокгольм, Швеція (куратори — Пер Хедстрьом, Лєна Ерікссон, Естелле аф Мальмборг)

2019 — “Manifesta revisited”, Міжнародна фундація “Манфіеста”, Амстердам, Нідерланди

2020 — “Beyond the image”, Музей Стеделек, Амстердам, Нідерланди

Фотокниги

Mikhailov, Boris. Am Boden / By the Ground / У Земли. Die Dämmerung / At Dusk / Сумерки. Кельн: Oktagon, 1996.

Mikhailov, Boris. Arles, Paris…and. Париж: Suzanne Tarasieve gallery, 2015.

Mikhailov, Boris. äußere Ruhe (Drucksache N. F. 4). Дюссельдорф: Richter, 2000.

Mikhailov, Boris. Boris Mikhailov. Ред. — Brigitte Kolle. Штутгарт: Oktagon, 1995.

Mikhailov, Boris. Bücher Books. Structures of Madness, or Why Shepherds Living in the Mountains Often Go Crazy / Photomania in Crimea. Лондон: Thames & Hudson, 2013.

Mikhailov, Boris. Case History: Homeless People in Ukraine. Scalo Verlag Ac, 1999.

Mikhailov, Boris. Crimean Snobbism. Токіо: Rat Hole Gallery, 2006.

Mikhailov, Boris. Diary. Кельн: Walther König, 2016.

Mikhailov, Boris. Die Dämmerung / At Dusk / Сумерки. Кельн: Oktagon, 1996.

Mikhailov, Boris. I am not I. Лондон: Morel Books, 2015.

Mikhailov, Boris. Japan. Геттінген: Steidl Photography International, 2017.

Mikhailov, Boris. Krymskaja fotomanija. Кельн: Walther König, 2013.

Mikhailov, Boris. Look at Me I Look at Water. Геттінген, Штедль, Лондон: Thames & Hudson, 2004.

Mikhailov, Boris. Maquette Braunschweig. Геттінген: Steidl Verlag, 2010.

Mikhailov, Boris. Parliament. Київ: Родовід, 2017.

Mikhailov, Boris. Salt Lake. Геттінген: Steidl Verlag, 2002.

Mikhailov, Boris. Suzi et cetera (Part 2). Палермо: 89 books, 2019.

Mikhailov, Boris. Suzi et cetera. Кельн: Verlag der Buchhandlung Walter König ; Нью-Йорк: D.A.P., 2007.

Mikhailov, Boris. Tea Coffee Cappuccino. Кельн: Walther König, 2011.

Mikhailov, Boris. Temptation of Life. Берлін: Holzwarth Publications, 2020.

Mikhailov, Boris. The Time is out of Joint. Берлін: Distanz, 2012.

Mikhailov, Boris. The Wedding. Текст — Adrian Searle. Лондон: Morel Books, 2011.

Mikhailov, Boris. Unfinished dissertation. Цюріх: Scalo, 1998.

Mikhailov, Boris. Yesterday’s sandwich II. Токіо: Super Labo, 2019.

Mikhailov, Boris. Yesterday’s sandwich. Нью-Йорк: Phaidon, 2009.

Teller, Juergen. The Master IV: Boris Mikhailov. Геттінген: Steidl Verlag, 2018.

 

 

Каталоги виставок

Another kind of Life: Photography on the margins. Ред. — Alona Pardo. Лондон: Barbican, 2018. Опубліковано до виставки Another kind of Life: Photography on the margins в галереї “Barbican”, Лондон.

Berlin-Tokyo / Tokyo-Berlin: Die Kunstzweier Städte. Ред. — Angela Schneider. Берлін: National galerie Staatliche Museenzu Berlin, 2006. Опубліковано до виставки Berlin – Tokio / Tokio – Berlin. Die Kunst zweier Städte, Нова національна галерея, Берлін.

Boris Michailov: Les misérables: Über die Welt. About the World. Ред. — Thomas Weski. Hannover, 1998. Опубліковано до виставки Boris Mikhailov. Les Misérables (About the World), Музей Шпренгеля, Ганновер.

Boris Mikhailov – Look at me I look at water. Текст — Nicolas Bourriau. Париж: Suzanne Tarasieve gallery, 2008. Опубліковано до виставки Look at me I look at water в галереї Suzanne Tarasieve, Париж.

Boris Mikhailov, Kaiserringträger der Stadt Goslar 2015. Гослар: Музей сучасного мистецтва. Опубліковано до виставки “BORIS MIKHAILOV” в Музеї сучасного мистецтва Гослару, Гослар.

Boris Mikhailov. Series of Four / Serie von Vier. Кельн: Walther Koenig, 2019. Опубліковано до виставки The Space Between Us, Державний кунстхалле Баден-Бадена, Баден-Баден.

Boris Mikhailov: A Retrospective. Цюріх: Scalo, 2003. Опубліковано до виставки Boris Mikhailov: Private Freuden, lastende Langeweile, öffentlicher Zerfall, eine Retrospektive у фотомузеї Вінтертуру, Вінтертур.

Contemporary photographic art from Moscow/ Zeitgenössische Fotokunst aus Moskau. Ред. — Alexander Tolnay. Мюнхен / Нью-Йорк: Prestel, 1995. Опубліковано до виставки Zeitgenössische Russische Fotografie und Videokunst в Академії мистецтв та Новій берлінській художній спільноті, Берлін.

Danser avec la caméra. Париж: Suzanne Tarasieve gallery, 2018. Опубліковано до експозиції галереї Suzanne Tarasieve на ярмарку Paris Photo 2018, Париж.

Erosion/Эрозия. Soviet Conceptual Art and Photography of the 1980s. Helsinki: Amos Anderson Art Museum Publications, 1990: 78–123. Опубліковано до виставки Eroosio: 1980-luvun käsitteellistä kuvataidetta ja valokuvaa Neuvostoliitosta в Художньому музеї Амоса Андерсона, Гельсінкі.

Fotografia verbal : Ilya Kabakov, Boris Mikhailov e o Arquivo de Moscovo da Nova Arte = Verbal photography : Ilya Kabakov, Boris Mikhailov and the Moscow Archive of New Art. Есе — Margarita Tupitsyn, Victor Tupitsyn. Порто: Museu Serralves, 2004. Опубліковано до виставки Fotografia Verbal: Ilya Kabakov and Boris Mikhailov в Музей Серральвес, Порту.

Jacob, John and Salzirn, Tatiana. The Missing Picture: Alternative Contemporary Photography from the Soviet Union. Кембрідж: MIT List Visual Arts Center, 1990. Опубліковано до виставки The Missing Picture: Alternative Contemporary Photography from the Soviet Union в MIT List Visual Arts Center, Кембрідж

Paris Photo – Boris Mikhaïlov. Париж: Suzanne Tarasieve gallery, 2017. Опубліковано до експозиції галереї Suzanne Tarasieve на ярмарку Paris Photo 2017, Париж.

Performing for the Camera, ред. Саймон Бейкер, Фйонтан Моран. Лондон: Tate, 2016. Опубліковано до виставки Performing for the Camera в Tate Modern, Лондон.

Photo I, Photo You. London: Calvert22, 2010. Опубліковано до виставки Photo I, Photo You в галереї Calvert22, Лондон.

The Hasselblad award 2000: Boris Mikhailov. Передмова — Gunilla Knape, есе — Boris Groys. Гьотеборг: Hasselblad Center, Нью-Йорк: Scalo, 2001. Опубліковано до виставки Boris Mikhailov. 2000 Hasselblad Award Winner в центрі Hasselblad, Гетенбург.

Tillimans, Wolfgang, Mikhailov, Boris та Dayanita Singh. Architektur der Obdachlosigkeit. Кельн: Dumont Buchverlag, 2003. Опубліковано до виставки Architektur der Obdachlosigkeit у Пінакотеці сучасності, Мюнхен.

Wenn ich ein Deutscher wäre. Ред. —  Inka Schube. Дрезден, Базель: Verlag der Kunst, 1995. Опубліковано до виставки Wenn ich ein Deutscher wäre в галереї Brotfabrik, Берлін.

 

 

Книги, дисертації, монографії

Cotton, Charlotte. The photograph as contemporary art. Лондон, Нью-Йорк: Thames & Hudsonб 2004.

Groys, Boris. “Boris Mikhailov: The Eroticism of Imperfection”. In History Becomes Form: Moscow Conceptualism, 135-144. Бостон: MIT Press, 2013.

Laurel Ptak. “Boris Mikhailov”. Encyclopedia of Twentieth-Century Photography, 1046-1049. Лондон: Routledge, 2015ю

Milova, Liliana. Painting photography: Erik Bulatov, Boris Mikhailov, and Soviet underground art, 1970–1985 [Dissertation in History of Art]. Чарльстон: BiblioBazaar, 2011.

Misiano, Wiktor та Eric A. Peschler. Die zeitgenössische Fotografie in der Sowjetunion. Edition Stemmle, 1988.

Narušytė, Agnė. The Aesthetics of Boredom. Lithuanian Photography 1980 – 1990. Вільнюс: VDA leidykla, 2010.

Neumaier, Diane та Jane Voorhees. Beyond Memory: Soviet Nonconformist Photography and Photo-related Works of Art. Нью-Брансвік: Rutgers University Press, 2004.

Stiegler, Bernd. “Boris Mikhailov ein Photographischer Soziologe”. У Photographische Portraits, 129-145. Мюнхен: Fink Wilhelm GmbH + Co.KG, 2015.

Stigneev, Valery. “The Text in Photographic Space”. У Poetics of space : a critical photographic anthology, 57-66. Альбукерка : University of New Mexico Press, 1995.

Teboul, David. Boris Mikhailov: I’ve Been Here Once Before. Мюнхен: Hirmer Publishers, 2011, 476 p.

Tupitsyn, Margarita. About Early Soviet Conceptualism. Global Conceptualism: Points of Origin 1950s-1980s, 99-107. Квінс: Queens Museum of Art, 1999. https://monoskop.org/images/9/9d/Tupitsyn_Margarita_1999_About_Early_Soviet_Conceptualism.pdf.

Warner Marien, Mary. “Convergences”. У Photography: A Cultural History, 387-486. Лондон: Laurence King Publishing, 2006.

Williams, Gilda. Boris Mikhailov (55). Лондон: Phaidon, 2001.

World Images, essays by Andreas Fiedler and Simon Maurer. Нюрнберг: Verlag für Moderne Kunst, 2006.

Гройс, Борис. “Фотография в контексте текста”. В Советская власть и медиа, 217-227. Санкт-Петербург: Академический проект, 2006. https://monoskop.org/images/b/bf/Guenther_Hans_Haensgen_Sabine_eds_Sovetskaya_vlast_i_media.pdf.

Гройс, Борис. Борис Михайлов. Москва: Ad Marginem, 2015.

Злыднева, Наталия. “Нарратив городской окраины в фотографии Бориса Михайлова: к проблеме модальности изображения”. У Визуальный нарратив: опыт мифопоэтического прочтения, 63-75. Москва: Индрик, 2013.

Павлова, Тетяна. Авангард в образотворчому мистецтві Харкова ХХ ст.: дис. на здобуття наукового ступеня доктора мистецтвознавства. Львів, 2018. https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/specrada/Rozklad/26.03/Pavlova%20Dissertation%20Text%20%20Albom.pdf.

Павлова, Тетяна. Фотомистецтво в художній культурі Харкова останньої третини ХХ ст. (на матеріалі пейзажного жанру): дис. на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства. Харків, 2007.

Смирна, Леся. Століття нонкоформізму в українському візуальному мистецтві. Київ: Фенікс, 2017.

Тупицын, Виктор. Коммунальный (пост)модернизм. Москва: Ad Marginem, 1998.

 

 

Наукові статті

Beshty, Walead. “Toward an Empathic Resistance: Boris Mikhailov’s Embodied Documents”. Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry, no. 12 (2005), 80-88.

Choi, Jong-chul Photo-Graphy. “«The Shadow In The Cave». Its Pain And Love: The ethics of photography”. photographies, vol. 11 (2018): 95-111. https://doi.org/10.1080/17540763.2017.1399286.

Christen, Matthias. “Symbolic Bodies, Real Pain: Post-Soviet History, Boris Mikhailov and the Impasse of Documentary Photography”. У The Image and the Witness, 52-66. Trauma, Memory and Visual Culture. London: Wallflower Press, 2007.

Eerikäinen, Hannu. “Boris Mihailov & Roman Pjatkovka: Neuvostoruumis”. Image, no. 2 (1988): 62-67.

Efimova, Alla. “Photographic Ethics in the Work of Boris Mikhailov”. Art Journal, no. 2 (1994): 63-69.

Jacob, John p. “After Raskolinkov: Russian Photography Today”. Art Journal, no. 2 (1994): 22-27.

Misiano, Viktor, and Anna Pilkington. “The Ethics of a View: Notes on Boris Mikhailov”. Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry, no. 12 (2005), 72-79.

Nordgaard, Ingrid. “Documenting/Performing the Vulnerable Body: Pain and Agency in Works”. Boris Mikhailov and Petr Pavlensky”. Contemporaneity: Historical Presence in Visual Culture, vol. 05 (2016): 85-107. https://doi.org/10.5195/contemp.2016.184.

Petrovsky, Helen. “Lost in Time: Boris Mikhailov and His Study of the Soviet”. У Ruins of Modernity, 439-458. Дарем: Duke University Press, 2010. https://doi.org/10.1215/9780822390749-025.

Sartori, Rosalinde. “No More Heroic Tractors: Subverting the Legacy of Socialist Realism”. Aperture, no. 116 (1989): 8-17.

Sotiriadi, Tina. “Ukrainian Realities”. Third text, no. 15 (2001): 98-101. https://doi.org/10.1080/09528820108576949.

Spieker. Sven. “The Homeless Symptom: Archive and Trauma in Boris Mikhailov.” In The Imprints of Terror. The Rhetoric of Violence and the Violence of Rhetoric in Modern Russian Culture, 191-212. Відень: Wiener Slawistischer Almanach, 2006.

Tupitsyn, Victor. Boris Mikhailov. Third Text, vol. 25 (2011): 291-300. https://doi.org/10.1080/09528822.2011.573313.

Михайлов, Борис. “Подытоживание советского”. Переломные восьмидесятые в неофициальном советском искусстве, 391-402. Москва: Новое литературное обозрение, 2014.

Павлова, Татьяна. “Арт-акции харьковской ‘Группы быстрого реагирования’ в украинском искусстве 1990-х годов”. Четверті Платонівські читання. Київ: Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, 2017, 66-67.

Петровская, Елена. “[Борис Михайлов]: аффект времени”. Антифотография. Москва: Три квадрата, 2003.

Скляренко, Галина. “«Пунктир концептуалізму». До картини українського мистецтва другої половини ХХ сторіччя : [авторські версії концептуального мистецтва в Ураїні]”. Сучасне мистецтво : наук. зб.. Київ: Фенікс, Академія мистецтв України, Інститут проблем сучасного мистецтва, 2010.

Чех, Наталія. “Філософські наративи в фотосерії Б. Михайлова «Незакінчена дисертація»”. VII Уйомівські читання. Одеса: Одеський національний університет ім. І.І.Мечникова, 2019.

 

 

Публікації у періодиці, інтерв’ю, рев’ю

“Boris Mikhailov: A simple question a simple answer”. Gomma Magazine, vol.3 (2007): 117-119.

“Boris Mikhailov: Yesterday’s Sandwich and Other Life Stories.” Bijutsu Shuppan-Sha, no.3 (2007): 131-140.

Dykstra, Jean. “Boris Mikhailov: Salt Lake”. Art on Paper, vol. 7, no. 1 (2002): 110-111.

Gnyp, Marta. “Boris Mikhailov On Photography, the KGB and Staying Alive in the Soviet Union.” Zoo Magazine, no. 34 (2015). https://www.americansuburbx.com/2015/09/boris-mikhailov-on-
photography-the-kgb-and-staying-alive-in-the-soviet-union.html
.

Hamilton, Peter. “Boris Mikhailov: Case History”. Art on Paper, vol. 5, no. 1 (2000): 88.

Harris, Larissa. “Boris Mikhailov”. Art forum International, vol. 43, no. 4 (2004): 199-200.

Lechowicz, Lech. From Documentation to Staging: The photographs of Boris Mikhailov. 1997. http://www.galeriaff.infocentrum.com/mikhailovgb.html.

Mikhailov, Boris, and Sergei Anufriev. “Excerpts from Conversations”. Third Text, vol. 13 (2003): 427-434.

Petrovsky, Helen. “Boris Mikhailov: A New Metaphysician.” American Suburb X, April 6, 2012. http://www.americansuburbx.com/2012/04/boris-mikhailov-boris-mikhailov-new.html.

Respini, Eva. “A Conversation with Boris Mikhailov MoMA PS1”. MoMA PS1 (blog), June 1, 2012. http://www.moma.org/explore/inside_out/2011/06/01/a-conversation-with-boris-mikhailov.

Алексеев, Михаил. “Украинское кольцо”. Советское фото, no. 5 (1979): 13-17.

Аронсон, Олег, та Елена Петровская. Что остается от искусства. Москва: Институт проблем современного искусства, 2014.

Викулина, Екатерина. Игра в фотографию, 31 липня 2008. https://www.photographer.ru/cult/person/3287.htm.

Виленский, Дмитрий. “Борис Михайлов: «Теперь и мы хорошо живем»”. Художественный журнал, no. 32 (2000). http://moscowartmagazine.com/issue/82/article/1802.

Деготь, Екатерина. “Борис Михайлов — художник участия и стыда”. Коммерсант, 23 березня, 2000. http://www.kommersant.ru/doc/143155.

Деготь, Екатерина. “Кольцо горизонта”. Художественный журнал, no. 19-20 (1998).

Жеребкина, Ирина. “«Голая жизнь» как «vita activa»: философия Бориса Михайлова”. Syg.ma, 29 квітня 2020. https://syg.ma/@sygma/golaia-zhizn-kak-vita-activa-filosofiia-borisa-mikhailova.

Кабаков, Илья, та Виктор Тупицын. “Паника и негативность”. Художественный журнал, no. 32 (2000). http://moscowartmagazine.com/issue/82/article/1803.

Кривенцова, Анна. “1995. Запрет выставки Бориса Михайлова “Я – не я” в Харькове”. Запрещенное искусства. 18+. http://artprotest.org/cgi-bin/news.pl?id=1218.

Лаврьентьев, Александр. “«Непосредственная фотография»”. Советское фото, no. 9 (1988): 31-33.

Леонтьев, Михаил. “Фотографика и творчество”. Советское фото, no. 11 (1978): 31-33.

Михайлов, Борис, та Дмитрий Виленский. “Борис Михайлов — Дмитрий Виленский: этика взгляда”. Художественный журнал, no. 57 (2005). http://moscowartmagazine.com/issue/32/article/589.

Михайлов, Борис. “Лекция (Фрагмент)”. Синий диван, no. 6 (2005): 173-186. http://intelros.ru/pdf/siniy_divan/2005_06/14.pdf.

Павлова, Татьяна. “Веер в кулаке”. Галерея, 2005.  http://soviart.com.ua/artjournal/arch/num21/a16_u.html.

Павлова, Тетяна. “До історії харківської школи фотографії: група  ‘Время’ ”. Korydor: журнал про сучасну культуру, 2019.  http://www.korydor.in.ua/ua/context/11657.html.

Петровская, Елена. “Борис Михайлов — новый метафизик”. Синий диван, no. 06 (2005): 189-196. http://intelros.ru/pdf/siniy_divan/2005_06/15.pdf.

Петровская, Елена. “Изображение и образ”. Теории и практики. https://theoryandpractice.ru/posts/7978-izobrazhenie-i-obraz/.

Петровская, Елена. “Материя и память в фотографии”. НЛО, no. 117 (2012). http://magazines.russ.ru/nlo/2012/117/p20.html.

Поздеева, Анна.  “Почему Михайлова считают гением в мире. И не любят на родине”. Bird in Flight, 2 липня 2019. https://birdinflight.com/ru/vdohnovenie/critika/20190701-boris-mikhailov-pac.html.

Раппопорт, Александр. “Человек без определенного места”. Художественный журнал, no. 42 (2002). http://moscowartmagazine.com/issue/91/article/2019.

Ридный, Николай и Анна Кривенцова. “Борис Михайлов: ‘Концептуализм для меня – это аналитическая позиция’ ”. Художественный журнал, no. 70 (2008). http://xz.gif.ru/numbers/70/mihailov/.

Рифф, Давид. “Борис Михайлов, или Судьба свободного времени”. Openspace.ru, 19 серпня, 2008.  http://os.colta.ru/art/events/details/2478/.

Сандуляк, Алина. “Харьковская школа фотографии: Борис Михайлов”. ArtUkraine, 26 листопада 2011. http://artukraine.fitel.io/a/kharkovskaya-shkola-fotografii–boris-mikhaylov-/#.XsD79cBS9GA.

Советское фото, no. 04 (1990): фото на обкладинці.

Стигнеев, Валерий. “Концептуальная фотография”. Советское фото, no. 9 (1989): 30-32.

Тупицын, Виктор. “Разговор с Борисом Михайловым”. У Бесполетное воздухоплавание: статьи, рецензии и разговоры с художниками, 247-266. Москва: Новое Литературное Обозрение, 2018.

Фоменко, Андрей. “Спорные вопросы”. Art 1, 16 червня 2014,  https://art1.ru/2014/06/16/spornye-voprosy-38949.